Maidan

Data budowy:      1912 r

Data zatonięcia:  10.06.1923 r 

Wymiary:             152m x 17,7m

Wyporność:          8205 ton

Lokalizacja:          Rocky Island, Egipt

Prędkość:             13 węzłów

 

To stalowy statek o napędzie parowym, wybudowany przez stocznię W. Hamilton & Co. (Glen Yard No. 231), Glasgow dla T & J Brocklebank, Liverpool, Londyn.

Statek był napędzany przez 4 cylindrowy silnik parowy przekazujący moc na jedną śrubę. W czasie I wojny światowej był skonfiskowany na potrzeby transportowe Ministerstwa Wojny Wielkiej Brytanii.

 

W 1921 roku dowodzenie statkiem objął „wszystko wiedzący” kapitan Nicholas Breen.

 

Ostatnia podróż


21 maja 1923 roku Maidan wyruszył z Kalkuty wioząc ładunek. Po drodze zawinął na Cejlon, do Bombaju i Port Sudanu. 9 czerwca wypłynął z Port Sudanu i skierował się na północ. Pogoda była dobra.  Statek minął góry Elba. O godzinie 18:15 pierwszy oficer zwrócił uwagę, że ich kurs odbiega od wyznaczonego o 2,5 mili na wschód od wyznaczonego. Nastąpiła korekta i statek kontynuował podróż.  Kapitan zażyczył sobie być poinformowanym, gdy będą w kontakcie wzrokowym z wyspami St. Johns (obecnie Zabargad).  O  godz. 01:26 dziesiątego czerwca, drugi oficer zauważył wyspę Zabargad, która była na kursie kolizyjnym około 10 mil na północ. Wykonał zmianę kursu o jeden stopień na prawo i poinformował kapitana. Kapitan zaakceptował zmianę. Wkrótce potem, bezbarwne morze prowadziło statek, wskazując zbliżającą się rafę. W ostatnim momencie, naglę podjęto próbę ratowania statku przerzucając ster prawo na burt i dano całą wstecz. Statek pozostał w tym ustawieniu ok. 4 minuty, dalej poruszając się do przodu gdy nagle uderzył w rafę przy Rocky Island o godz. 01:39.

Statek bezskutecznie próbowano ściągnąć z rafy. Większość załogi i 7 pasażerów do godz. 11:00 przetransportowano na Zabargad skąd później zostali zabrani przez S.S. Warwicshire. Kapitan Breen i kilku załogantów pozostało na Maidan aż do chwili, gdy było wiadomo, że statek zatonie.  Jak tylko opuścili Maidana i udali się na Warwickshire ich statek osunął się z rafy (godz. 19:10 10 czerwca 1923r.) i zatonął.

 

W konsekwencji tego wypadku, Izba Morska orzekła winę kapitana, zarzucając mu dwa poważne błędy. Nieuwzględnienie prądów morskich w przy wytaczaniu kursu oraz nie upewnienie się, po korekcie kursu,     przez drugiego oficera, że statek pewnie minie wyspy. 

 

Wrak dzisiaj


Wrak został odkryty w 2003 roku przez Grant Searancke i Kimmo Hagman (kilka jego zdjęć poniżej). Wrak leży między 80 a 120  na południowym krańcu Rocky Island praktycznie nienaruszony. Jest to praktycznie niedotknięty wrak i był odwiedzony przez naprawdę niewielu nurków. 

 

Film z wraku: