Chrisoula K

kliknij aby powiększyć

Data budowy:  1954 (Niemcy) rok

Data zatonięcia: 1981 rok

Długość statku:  106m (348sóp)

Typ: Cargo

Wyporność5,955 ton

Ładowność: 3,720 ton

Głębokość:  od 18m do 27m

Położenie wraku: Abu Nuhas, Egipt

View wreck location using Google Earth.

 

 

Statek został zbudowany w Lubece (Niemcy) w 1954 przez Orenstien, Koppel i Luebekkera, jako Dora Oldendorf. Ten 106 metrowy drobnicowiec posiadał dwie ładownie po każdej stronie nadbudówki i silnik diesla.

W 1970 statek zmienił nazwę na Anna B., ale po zmianie właściciela w 1979 na Clarion Marine (firma grecka), ponownie zmieniła nazwę na Chrisoula K.

 

kliknij aby powiększyć

Ostatnia podróż


W sierpniu 1981 Chrisoula K. z ładunkiem włoskich płytek podłogowych, wypłyneła do Jeddah (Arabia Saudyjska). Na pokładzie statku był Stefan Jabłoński. Odkąd przeżył katastrofę statku Marcus (opisany poniżej) w 1978, trafił na Elphinki K. i Viki K., które również utonęły. Wszystkie te łodzie były połączone poprzez sieć spółek holdingowych w mrocznym świecie greckiej żeglugi. Jabłoński zeznawał że nieplanowany przystanek dokonano w Seracuse, gdzie towar został rozładowany przed podjęciem dalszej podróży przez Kanał Sueski. Wkrótce miał doświadczyć swoje czwarte przedwczesne zejście z greckiego statku.

 

kliknij aby powiększyć

„Podczas mojej kolejnej zmiany, przebywałem w pomieszczeniu generatora, gdy nagle statek zatrzymał się i słychać było znajomy dźwięk skręcanego, gwiżdżącego metalu.. Wbiegłem szybko na pokład i pomyślałem, że śnię- znowu była ta wyspa i znowu ta sama rafa przed nami. Jeszcze byliśmy na wodzie trzymani przez dziób, a fala wpychała statek głębiej na rafę. I po raz kolejny zostaliśmy uratowanie przez Egipski statek marynarki, który przepływał w pobliżu.”


Wrak dzisiaj


Obok dziobu Marcusa leżą porozrzucane szczątki dziobu Chrisouli K., łańcuch od kotwicy i  maszty, które leżą na szczycie masztów statku Marcus. Dokumenty pokazują, że część dziobowa została rozproszona przez marynarkę jako że stanowiło zagrożenie dla żeglujących tam statków. Ale gdzie była główna część wraku? 3000 ton nie mogło wyparować z rafy. 

 

kliknij aby powiększyć

Po katastrofie podejmowano próbę ściągnięcia statku z rafy. Podczas jednej z operacji środkowa część  złamała się  i po nabraniu wody i zaczęła szybko tonąć, niedaleko rafy. Podczas badań sonarem okazało się, że środkowa część Chrisouli K leży na 65 metrze. Rufa położona jest na głębszej wodzie (60m), wskazując północ. Ogromne pole gruzu leży na 70 metrach całkiem płasko na dnie. Ale brakuje przedniej części i dziobu. Widać że jest rozerwanie w kadłubie- brak większości skrajnika dziobowego. Są dowody na istnienie ładunku.

Co jest równie interesujące i zarazem kontrowersyjne to tożsamość tych dwóch „wraków kafelkowych” (od towaru, które przewoziły). Oba statki rozbiły się dokładnie w tym samym miejscu. Czy jest to wrak Marcus czy Chrisoula? Oba wiozły ładunek włoskich płytek ceramicznych i oba statki wyglądały bardzo podobnie.

 

VIDEO